Documentaire- en filmmaker Dror Moreh
Spreker bij de Nooit Meer Auschwitz-Lezing 2026
‘Eind februari 1942 landden de Japanners op de noordkust van Java en veroverden Nederlands-Indië binnen korte tijd. Op 8 maart 1942 capituleerde Nederlands-Indië. Mijn vader was een hoge ambtenaar als controleur Binnenlands Bestuur. Al spoedig werd hij gearresteerd in Batavia door twee Japanse militairen en meegenomen. Wij wisten niet waarheen.
Jaarlijks wordt de ‘Nooit meer Auschwitz’ Lezing georganiseerd door het Nederlands Auschwitz Comité, het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies en de Sociale Verzekeringsbank. Hierbij wordt een prominente spreker (of organisatie) uitgenodigd die zich bijzonder inzet voor de strijd tegen antisemitisme, racisme en discriminatie. Op 21 januari 2026 zal de Israëlische documentaire- en filmmaker Dror Moreh deze Engelstalige lezing houden in het KIT (voorheen: Koninklijk Instituut voor de Tropen) in Amsterdam. Al zijn werk bevordert het recht om kritisch te zijn op machthebbers en het beschermen van de fundamentele rechten van burgers.
Dror Moreh zal na het uitspreken van de lezing de Annetje Fels-Kupferschmidt onderscheiding ontvangen. Deze onderscheiding is ingesteld ter nagedachtenis aan de erevoorzitter van het Nederlands Auschwitz Comité. Ter introductie van zijn lezing vindt u hier alvast een interview met hem.
Een overzicht van zijn bekendste documentaires
In 2012 brak Dror Moreh internationaal door met ‘The Gatekeepers’, een documentaire waarin hij zes voormalige leiders van de Shin Bet, de Israëlische geheime dienst, interviewde. Voor het eerst spraken zij openlijk over hun werk, de risico’s en hun samenwerking met premiers. De film werd genomineerd voor een Oscar en zette Moreh op de kaart als een regisseur die machtsstructuren durft bloot te leggen. Daarna volgden ‘The Human Factor’ (2019) en ‘The Corridors of Power’ (2022).
‘The Human Factor’ belicht drie decennia van het Israëlisch-Arabische vredesproces, maar niet vanuit de bekende politieke hoofdrolspelers. Moreh koos voor de Amerikaanse bemiddelaars die achter de schermen probeerden vrede te bewerkstelligen. Hun verhalen, ondersteund door nooit eerder vertoonde Witte Huis-foto’s, geven weer hoe diplomatie vaak afhing van persoonlijke relaties, stemmingen en toevallige momenten. De onderhandelaars spraken openhartig over hun ervaringen en gaven een uniek inkijkje in het vredesoverleg van presidenten, premiers en generaals. Het resultaat is een onthullend portret van hoe vrede soms dichtbij leek, maar telkens weer mislukte. Moreh laat zien dat de prijs van diplomatiek falen in dit conflict bijzonder hoog was: elke mislukking betekende nieuwe golven van geweld en instabiliteit.
‘The Corridors of Power’ is een achtdelige serie die onderzoekt hoe Amerikaanse leiders reageerden op berichten over genocide en massamoorden na de val van de Sovjet-Unie. Meryl Streep vertelt het verhaal met een ingetogen commentaarstem, passend bij de heftige beelden. Moreh kreeg toegang tot topdiplomaten en besluitvormers, waaronder Henry Kissinger, Madeleine Albright, Colin Powell en Hillary Clinton. Hun reflecties onthullen hoe morele overtuigingen, politieke belangen en persoonlijke twijfels samenkomen in beslissingen die levens van honderdduizenden mensen beïnvloeden. De serie combineert interviews met zeldzaam archiefmateriaal en filmbeelden, waardoor de kijker als een ‘vlieg op de muur’ aanwezig is bij beraadslagingen over leven en dood. Van Bosnië tot Rwanda en van Irak tot Syrië wordt duidelijk dat de vraag niet alleen was wat er gebeurde, maar vooral waarom leiders kozen om wel of niet in te grijpen.Documentaire- en filmmaker Dror Moreh onderzoekt hoe zomaar ineens zoveel gewone mensen medeplichtig werden aan de Jodenvervolging
Dror Morehs nieuwe filmproject richt zich op het Derde Rijk. Met zeldzaam archiefmateriaal van Hitlers persoonlijke cameraman en fotograaf Walter Frentz wil Moreh laten zien hoe beslissingen binnen het nazistische machtscentrum werden genomen. Het materiaal toont het contrast tussen Hitlers publieke optredens en zijn privé-overwegingen, en legt bloot hoe keuzes van een kleine groep leiders catastrofale gevolgen hadden. Voor Moreh is dit een manier om opnieuw te onderzoeken hoe het kwaad zich kan verspreiden en hoe gewone mensen medeplichtig worden.
Wat was uw grootste interesse als kind?
‘Ik ben geboren in Jeruzalem in 1961. Als kind bracht ik veel tijd door in de bioscoop vlak bij ons huis. Ik hield van westerns en sciencefictionfilms. Vaak rende ik uit school naar de bioscoop om twee films achter elkaar te zien. Het was mijn manier om te ontsnappen aan de realiteit. Spielberg was mijn grote voorbeeld. Zijn film ‘Schindler’s List’ raakte me diep: als Jood en Israëliër werd ik geconfronteerd met de onvoorstelbare horror van de Holocaust. De bioscoop bood me een venster naar andere werelden. Ik kon me verliezen in verhalen die groter waren dan mijn eigen leven. Vanwege dat gevoel van verwondering en ontsnapping gaat mijn grootste interesse uit naar het medium film.’
Hoe heeft u van uw hobby uw beroep gemaakt?
‘Ik verhuisde naar Tel Aviv en studeerde film en televisie. Ik leerde alle technieken van cinematografie: belichting, lenzen, kleur en camerabewegingen. Daarna werkte ik als cameraman voor diverse films, zowel fictie als documentaires. In 2000 was ik betrokken bij de verkiezingscampagne van Ariel Sharon, die toen leider van de Likoedpartij werd. Enkele maanden later werd hij premier van Israël. Ik stond kritisch tegenover hem, maar we hadden een aantal zeer interessante en diepgaande gesprekken over wat zijn intenties en doelen als premier zouden zijn. Ik fotografeerde en filmde deze gesprekken.
Nadat hij eind 2005 een hartaanval had gekregen, besloot ik een documentaire over zijn leiderschap te maken, getiteld ‘Sharon’. Het centrale thema was zijn beslissing om nederzettingen in Gaza te ontruimen, ondanks dat hij zelf bekendstond als ‘vader van de nederzettingen’. Het toonde hoe leiders soms tegen hun eigen verleden moeten ingaan voor een groter doel. Sharon zag het terugtrekken uit Gaza als noodzakelijk voor Israël en als een kans voor Palestijnen om zelfbestuur te ontwikkelen. Voor hem was het een pijnlijke maar principiële keuze, en voor mij als filmmaker een fascinerend onderwerp.’
Wat was uw inspiratiebron?
‘De documentaire ‘The Fog of War’ (2003) van Errol Morris was voor mij een eyeopener. Morris liet zien hoe Robert McNamara, voormalig Amerikaans minister van Defensie, terugkeek op zijn keuzes tijdens oorlogen. Ik dacht: ‘Wat zou het geweldig zijn als ik het besluitvormingsproces kan laten zien vanuit de mensen die daadwerkelijk in het Witte Huis zaten.’ Dat idee werd de basis voor mijn latere werk. Het gaf me de overtuiging dat film niet alleen verhalen kan vertellen, maar ook kan onthullen hoe macht werkt.’
Welke deuren opende uw Oscarnominatie?
‘De nominatie voor ‘The Gatekeepers’ gaf me toegang tot nieuwe netwerken. Tijdens een lunch voor genomineerden ontmoette ik regisseur Steven Spielberg, mijn jeugdidool. Hij had mijn film gezien en waardeerde mijn aanpak. Voor mij was dat een bijzonder moment: de man die mij als kind inspireerde, bevestigde nu mijn werk.
Een ander belangrijk moment was een vertoning van ‘The Gatekeepers’ in Aspen, waar diplomaat Dennis Ross aanwezig was. Hij vroeg mij bij de nabespreking met het publiek erbij wat mijn volgende project zou zijn. Ik zei dat ik alle voormalige Amerikaanse ministers van Buitenlandse Zaken wilde interviewen over besluitvorming in het Witte Huis. Aanvankelijk lachte het publiek, maar Ross nam het serieus en hielp me toegang te krijgen. Zo werd ‘The Corridors of Power’ mogelijk. Dankzij zijn connecties kon ik mensen spreken die normaal onbereikbaar zijn. Het liet zien dat een idee, hoe ambitieus ook, werkelijkheid kan worden als je de juiste steun krijgt.’
Als we het kwaad niet herkennen, kunnen we het niet bestrijden
Wat leerde u van Amerikaanse diplomaten?
‘Het maken van ‘The Corridors of Power’ liet me zien dat besluitvorming vaak minder rationeel is dan we denken. In het Witte Huis spelen ego’s, stemmingen en persoonlijke overtuigingen een grote rol. Democratie heeft sterke kanten, maar ook een fundamentele zwakte: in Amerika ligt bij het nemen van de definitieve beslissing in het buitenlandbeleid te veel macht bij één persoon: de president. De militaire eindverantwoordelijkheid om in te grijpen bij een humanitaire ramp elders, zou eigenlijk bij meerdere besluitnemers moeten liggen.’
Denkt u dat Amerika genocide kan voorkomen?
‘In ‘The Corridors of Power’ interviewde ik Samantha Power, die in 2013 door president Obama werd benoemd tot ambassadeur bij de Verenigde Naties. Zij schreef eerder het boek ‘A Problem from Hell: America and the Age of Genocide’, waarvoor ze de Pulitzerprijs won. Daarin onderzocht ze hoe Amerika reageerde op genocides in de 20e eeuw, van Armenië tot Kosovo.
Tijdens ons gesprek vertelde ze hoe ze in de jaren negentig als journalist verslag deed van de oorlog in Bosnië. Ze was getuige van gruwelijke misdaden, zoals het bloedbad in Srebrenica. Tegelijkertijd werd in Washington het Holocaustmuseum geopend, waar men plechtig beloofde dat genocide nooit meer mocht plaatsvinden. Toch faalde men om in te grijpen. Voor haar was dat een schokkende confrontatie: hoe konden goed geïnformeerde leiders de link niet leggen tussen de lessen van de Holocaust en de massamoorden die op dat moment plaatsvonden?
Samantha Power benadrukte dat ‘Nooit Meer’ geen loze belofte mag zijn. Als wereldmacht heeft Amerika de plicht om massagruweldaden te voorkomen. Maar ze wees ook op de morele verantwoordelijkheid die volgt na ingrijpen: soms bracht een interventie, die zij steunde zoals in Libië, nieuwe problemen met zich mee en creëerde chaos. Het laat zien dat morele intenties en geopolitieke realiteit vaak botsen. Voor haar was het duidelijk dat leiders niet alleen moeten handelen, maar ook moeten nadenken over de gevolgen van hun keuzes.’
Hoe was het om de beroemde Amerikaanse diplomaat en politicus Henry Kissinger te interviewen voor uw documentaireserie ‘The Corridors of Power’?
‘Henry Kissinger werd in 1923 in Duitsland geboren als Heinz Alfred Kissinger. In 1938 vluchtte zijn familie naar New York om aan vervolging te ontsnappen. Ik stelde Henry Kissinger, toen 96 jaar, de volgende vraag: “Vanaf 1942 wisten leiders, politici, militair personeel en diplomaten over de hele wereld, vooral in Engeland en Amerika, wat er met de Joden in Europa gebeurde. Toch deed niemand iets. Kunt u dat verklaren?” Hij antwoordde: “Ik stond toen niet in hun schoenen, ik weet niet precies wat hun beraadslagingen waren, we weten dat ze dachten dat het beter zou zijn om de oorlogsinspanning zo snel mogelijk te concentreren op het verslaan van de nazi’s. Natuurlijk had ik als Jood het geweldig gevonden als ze meteen hadden gehandeld.”
Achteraf denk ik dat de Verenigde Staten een grote fout hebben gemaakt door de spoorlijn naar Auschwitz en het crematorium niet te bombarderen. In 1944 hadden ze de uitroeiing van bijna een half miljoen Hongaarse Joden, die tussen april en augustus van dat jaar werden vermoord, kunnen vertragen. De Amerikaanse regering was op de hoogte van de genocide op Joden, Sinti en Roma, maar deed niets.
Wat voor mij schokkend is tijdens het werken aan mijn volgende project, dat gaat over nazi-Duitsland, is om te zien hoeveel bereidwillige burgers van Europa zomaar ineens deelnamen aan de vervolging en de uitroeiing van de Joden. En ik spreek ook over mensen in West-Europa, niet alleen in het Oosten: mensen in Frankrijk, Nederland en België werkten samen met de nazi’s bij de vervolging van de Joden, Sinti en Roma.’
Aan welk project werkt u momenteel?
‘Ik werk aan een documentaireserie over het Derde Rijk. Ons team ontdekte een verborgen fotoarchief van Walter Frentz, Hitlers persoonlijke fotograaf. Het bevat meer dan 20.000 beelden die een intiem beeld geven van Hitler en zijn entourage. Deze foto’s laten zien wat er werkelijk gebeurde in de besloten ruimtes van het nazistische machtscentrum. Voor mij is het confronterend om te zien hoe snel kwaad kan zegevieren en hoe gewone burgers medeplichtig werden. Zelfs in West-Europa waren er velen die actief meewerkten of nalatig waren. De zoon van Frentz, Hanns-Peter, stelde het archief beschikbaar en waarschuwde dat de opkomst van fascisme en autocratische regimes vandaag opnieuw gevaarlijk is.
Ik woon nu in Berlijn en zie dagelijks ‘Stolpersteine’ in de straten. Dit zijn bronzen gedenkstenen die herinneren aan Joden die uit hun huizen werden weggehaald. Het confronteert me met de vraag hoe buren en vrienden destijds konden wegkijken. De Stolpersteine zijn voor mij symbolen van stilte en nalatigheid. Ze herinneren ons eraan dat mensen vaak doorgaan met hun leven terwijl hun buren verdwijnen. Dat is misschien wel de meest verontrustende les: het kwaad kan floreren wanneer de meerderheid wegkijkt.’
Wat leerde u tijdens uw interviews met het voormalige hoofd van de Mossad, Meir Dagan, die Holocaustoverlevende was?
‘Meir Dagan werd geboren in 1945, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, in een trein die zijn ouders van de Sovjet-Unie naar hun geboorteplaats in Polen bracht. Dagan overleed in 2016. Christopher Brownings boek ‘Ordinary Men’ bevat een beroemde foto van een rabbijn die zijn handen omhoogsteekt terwijl de Joden uit Łuków (de geboorteplaats van Dagans ouders), achter hem staan, slechts enkele momenten voordat ze werden vermoord. De rabbijn was de grootvader van Meir Dagan en hij droeg die foto overal mee naartoe. Hij stond achter hem in zijn kantoor toen hij hoofd van de Mossad was. Hij zei: “Deze foto herinnert me er voortdurend aan wat er met de Joden kan gebeuren als ze geen eigen land hebben.“
In mijn laatste interview vroeg ik hem wat hij had geleerd van de Holocaust, waarop hij antwoordde: “We moeten Israël als een schat bewaren, omdat het ervoor zorgt dat, wat er ook gebeurt, het een plek zal zijn waar Joden terechtkunnen en welkom zijn in tijden van nood!” En hij voegde eraan toe: “Elke keer als ik een commandant benoem van een Mossad-eenheid, geef ik hem een exemplaar van Christopher Brownings boek ‘Ordinary Men’, waarin Browning uitlegt hoe een reserve-eenheid van politieagenten van plaats naar plaats reisde met één doel: systematisch elke Jood die ze tegenkwamen dood te schieten. Het waren gewone mensen, bakkers, advocaten en ambachtslieden. En toch konden die gewone mensen genocide plegen, vrouwen en kinderen doden alleen omdat ze Joden waren. Het is voor ons gemakkelijk om de nazi’s neer te zetten als fanatiekelingen die gehersenspoeld zijn, maar ik ben bang dat het veel gecompliceerder is. En als ik kijk naar wat er op dit moment in Israël gebeurt, vrees ik dat dit ons ook kan overkomen! We moeten ons ervan bewust blijven dat het kwaad in ons allemaal aanwezig is en dat we de neiging hebben om ervan weg te kijken!”
Terwijl ik bezig ben met mijn nieuwe project, probeer ik me bewust te zijn van het kwaad en de onverschilligheid van mensen, want als we het kwaad niet herkennen, kunnen we het niet bestrijden.’
Interview: Ellen Lock, SVB/PUR-cliëntenblad Aanspraak September 2025.
Reserveren Toegangsbewijzen: Nooit Meer Auschwitz-Lezing 2026
Voor de Engelstalige ‘Nooit Meer Auschwitz’ Lezing 2026 door documentaire- en filmmaker Dror Moreh is een beperkt aantal toegangsbewijzen beschikbaar. De lezing vindt plaats op woensdag 21 januari 2026 in het KIT (voorheen: Koninklijk Instituut voor de Tropen), Mauritskade 63, 1092 AD Amsterdam.
U kunt zich inschrijven zolang er plaatsen beschikbaar zijn. Dat kan tot 15 januari 2026 via de website: www.aanmelder.nl/nmalezing2026.
U komt dan op de hoofdpagina waar u een button ziet waarmee u zich kunt inschrijven.
De zaal is open om 14:30 uur. De lezing begint om 15:00 uur en duurt tot 16:30 uur. Aansluitend kunt u tot 18:00 uur napraten.